Utóbbi évek egyik legnagyobb mumusa lett az úgynevezett Élő szolgáltatás alapú játékok. Odáig jutottunk el hogy lassan mindegyik kiadónak már van 1-2 vagy dolgozik 2-3 olyan játékon ami szintén élő szolgáltatás alapú lesz, annak ellenére hogy egyre jobban kezd körvonalazódni a tény hogy igencsak nem megbíszható egy modellről beszélünk.
Egyik legsikeresebb és talán az egyetlen olyan cím aminek sikerült és sikerül továbbra is sikeresnek maradnia az a Fortnite. Nagyon egyszerű receptet követ, mégpedig hogy folyamatosan frissítik, battle pass-t tartalmaz minden x időközönként rengeteg jutalommal és új kihívásokkal, kozmetikai mikrotranzakciók nem hogy elvesznek a játékból hanem inkább hozzáadnak és ezzel nem csak a játékélményhez adnak hozzá, hisz valjuk be, azért sokkal menőbb egy Ahsoka-val nyerni mint mondjuk egy alap skinnel, de sokan gyüjtik is a különböző kinézeteket. Epic-nek ezzel sikerült egy stabil bázist alkotni a játékhoz olyannyira hogy évek óta működik, és még fog is.
Olyan gigászi címek mellett mint a Call of Duty, Apex Legends, és a Fortnite, a műfaj mostmárinkább vált olyannyira telítetté hogy egy új címnek nagyon nagy kihívás bármi újat mutatni és megvetnie a lábát. Úgy néz ki hogy egyes fejlesztőket ez nem igazán riasztja el, amivel amúgy sok probléma nem lenne, de a legnagyobb gond inkább az hogy olyan szintig próbálják erőltetni a szolgáltatás alapú játék mechanikákat hogy olyan helyre is bevezetik ahol semmi keresni valójuk sincs, például single-player játékokban, vagy olyan játékokra ami sokkal inkább single-player játék lehetett volna. Tipikus példája annak hogy átestek a ló túloldalára.
Fenti okokból adódoan ezek a játék nem igazán lettek sikeresek enyhén szólva, épp ezért több dev és kiadó bejelentette hogy lelövik a saját élő szolgáltatás alapú játékaikat. Olyan címekről beszélünk mint a Marvel’s Avengers a Crystal Dynamics studiótól, vagy a Knockout City az EA-től.
Következő lista csak egy kis szelete annak a listából ami az ilyen fajta elbukott játékot sorakoztatja fel.:
- Battlefield Mobile
- Apex Legends Mobile
- Crossfire X
- Rumbleverse
- Echo VR
- Back 4 Blood
- CRIMESIGHT
Legnagyobb probléma az ilyen bukásokban az hogy amúgy egy két játéknak sikerült nagyon jó gameplay loop-ot kreálnia. Anthemnek nagyon satisfying a repülési mechanikája, Halo Infinitine-nek a kiváló movement és gunplay-e. Hiába a nagyon jó mechanikák, a GaaS felé való fókuszálás miatt ezek az elemek nagyon a háttérbe szorultak, és talán soha se fogják elérni a teljes potenciáljukat.
Sony is gondolkodik azon hogy meghatározó tagja akar lenni a piacon jó pár játéktervvel az elkövetkező évek során.
Legfrissebb nagy bukás ennek a műfajnak a hírhett Suicide Squad: Kill The Justice League. Lehet vitatkozni hogy a pocsék játékmenet, vagy a diversity nézetek erőltetése okozta a problémát, vagy az újonnan kialakult botrány az Sweet Baby Inc-el kapcsolatban. Tény és való hogy nagyon csúnyán leszerepelt mint szolgáltatás alapú játék.
0 Comments